En mycket vilsen reseblogg

Gillar du att äta mammor?

Publicerad 2013-04-05 02:45:00 i Allmänt, Erika,

Kineserna må vara konstiga på många sätt, men någonting som jag verkligen förstår, även om kineserna har tagit det hela till en helt ny nivå, är det här med skrockfullhet. Nu talar vi alltså inte längre om att lägga nycklar på bordet eller akta sig för a-brunnar. Det här är någonting helt nytt! Här handlar allting om att göra saker korrekt, enligt flödet och enligt mallen. Det finns en djupare innebörd för precis allt. Ofta har det att göra med hur någonting påminner om någonting oturligt både genom en liknelse eller genom att ett ord liknar eller uttalas på samma sätt som ett annat oturligt ord. I mandarinen kan man nämligen uttala ett ord på fem olika sätt. Det klassiska exemplet är mā, , mă, mà och ma som bland annat har betydelsen mamma, hampa, häst, skälla och det sista är bara en frågepartikel. I teorin kan det verka enkelt men i praktiken... pust! Säger man fel på en liten ton någonstans i den ihopknapade meningen är de kineserna helt lost. De fattar ingenting. De kan inte ens gissa sig till vad man försöker säga, trots att det bara är en liten ton-miss. Det är vansinnigt irriterande!! I och för sig kan jag förstå att det ibland är svårt att förstå och att många missförstånd görs med just tonerna. Det lär ju bli problematiskt om någon försöker fråga "gillar du att äta hästkött?" men säger fel och istället frågar "gillar du att äta mammor?"
 
Det finns miljontals exempel på ord vars uttal liknar ett annat oturligt ord med nästan likadant uttal. Skolboksexemplet är siffran fyra som på kinesiska uttalas 四 som räknas som ett otursnummer eftersom det är så likt ordet för död 死. Kineserna undviker siffran så mycket de bara kan. Ibland kan man se hur de döper våningsplan och trappuppgångar till 3,5 istället för 4. Jag antar att det beror på att det inte känns så bra att bo på dödens våning. Det är också vanligt att telefonnummer som har fyror i sig är billigare än telefonnummer med t.ex. tursiffran 8. På min vän wiki läser jag hur telefonnummret 8888-8888 såldes för USD$270,723 (=1.771.340,59 sek). Ett telefonnummer för 1.7 miljoner kronor?!!! Alltså, det är så mycket med det här samhället som jag har svårt att förstå. Det är så komplext. Det finns alltid något nytt och oupptäckt runt hörnet. Jag har lärt mig mycket, men en del företelser inser jag redan nu att jag nog aldrig kommer att kunna förstå. Kanske är det också lite det som är charmen. I Kina går det nämligen bara att hålla fast vid en sak - man vet aldrig vad som kommer hända härnäst. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

The crazy chinese fanclub

Två ovanligt muskulösa lyxförpackningsbrudar som försöker hitta lyckan i öst.

dagar kvar till avfärd

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela