En mycket vilsen reseblogg

Hopplösa Bettan ställer till det igen

Publicerad 2013-04-16 11:23:00 i Allmänt, Erika,

En av de första sakerna man lär sig om kinesiskan är att det innehåller tiotusentals, kanske miljontals ordspråk. Det finns alltid minst ett som går att applicera på vilken situation man än hamnar i. Ofta så har de valda orden ingen som helst koppling till sensmoralen som ordspråket förmedlar. Vad säger ni till exempel om "驴唇不对马嘴" (lǘ chún bù duì mǎ zuǐ) som kan översättas med "en åsnas läpp passar inte i en hästs mun" men vars sensmoral förklarar att även om att en situation kan se likadan ut som en annan så är den aldrig det och måste därför behandlas på olika sätt. Häromveckan i skolan gick vi igenom "便宜没好货,好货不便宜" (pianyi mei hao huo, hao huo bu pianyi) vilket betyder billiga saker har inte bra kvalitet, bra kvalitet är inte billigt. Idag när jag stod hos min hjälte cykeldoktorn, som än en gång har räddat mig och 200kronors-Bettan, så var det allt som snurrade genom mitt huvud. Ja, för nu hon ställt till det igen, hopplösa, hopplösa Bettan. 
 
Redan från första dagen jag köpte henne har själva styret varit lite löst så ibland vrider sig styret ett halvt varv. Det har egentligen inte varit några problem att sväva fram tillsammans med henne, förutom om korgen är tungt lastad med matvaror eller om jag tvingas göra en tvär sväng.. vilket i och för sig händer ganska ofta. Det här med hur man bör bete sig på en hårt trafikerad väg eller i en smal gränd är ingenting som kineserna fäster någon större vikt vid. Jag har tänkt att gå och fixa det, men i och med att hon i övrigt mådde ganska bra så har jag inte tagit mig tiden. Men idag så lossnade min spärr på sadeln som bestämmer vilken höjd sadeln skall vara på. Det var ganska läskigt. Halvägs till skolan föll allting ihop och jag blev på några sekunder 10 cm kortare. Efter ett pluggpass på the Bridge och några 6 kroners dumplingsfat på så åkte vi alltså till cykeldoktorn för att be om hjälp. Tre minuter senare var Bettan som ny igen. Priset för besväret? 50 öre. Ja, ni läste rätt. Ibland så är det nästan att man skäms.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

The crazy chinese fanclub

Två ovanligt muskulösa lyxförpackningsbrudar som försöker hitta lyckan i öst.

dagar kvar till avfärd

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela