En mycket vilsen reseblogg

Febrig väntan

Publicerad 2013-03-14 17:11:00 i Allmänt, Erika,

Vi är 15 studenter i min klass. Utav dessa 15 är det bara jag, en polsk tjej och en australiensisk kille som inte har asiatiskt ursprung. Efter en vecka av klasser så känns det som att alla har hittat sin plats i den nya gruppen. De som försökte lite för mycket i början har sansat sig och de som inte riktigt vågade ta plats har fått mer yta. Allting är som det skall vara. Överlag känns det som en bra klass. Det känns skönt att få tillbringa våren med dem. Dessutom är det väldigt kul att få spendera så mycket tid med personer från andra kulturer. Jag har snappat upp så många konstiga grejer under de senaste veckorna. Jag har säkert glömt hälften, men här kommer några som jag har lyckats komma ihåg: 

  • I Japan så är den normala kroppstemperaturen 36.5, i Korea är den 36.7 och i Kina är den 36.8 grader
  • I Poland säger man ”sex” när man skall ta fotografier
  • I Poland äter man mycket salladskol och gurka och dricker mycket, mycket vodka
  • Den kinesiska grammatiken skrevs ned först 1898, innan dess säger kineserna att de inte hade någon grammatik
  • I Turkmenistan är det vanligt att sluta skolan helt efter motsvarande årskurs 9
  • Enligt kineserna är koreanska, som är mycket mjukare, ett kvinnospråk och kinesiska ett mansspråk
  • I Japan är det okej för tjejer att gå hem till killar, men inte okej för killar att gå hem till tjejer
  • På koreanska finns två olika uppsättningar med siffror som man räknar till tio på
  • Jan-Ove Waldner är det enda asiater kan om Sverige

    Halva min klass

Kommentarer

Postat av: Thea

Publicerad 2013-03-25 16:02:19

Å va kul ni verkar ha det!! :) Så himla coolt av er att dra ner dit! Saknar dig lite här hemma dock! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

The crazy chinese fanclub

Två ovanligt muskulösa lyxförpackningsbrudar som försöker hitta lyckan i öst.

dagar kvar till avfärd

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela