En mycket vilsen reseblogg

Det som bara inte får hända

Publicerad 2013-05-10 19:53:00 i Allmänt, Erika,

Vi har haft ett par intressanta veckor här borta. De senaste veckorna har vi överlevt massivt tentaplugg, firat valborg, spenderat kvalitetstid på forever 21, hängt mycket hos laoban i ölparken, varit nära levande skorpioner, turistat, ätit massvis med god mat, svettats i 30 graders hetta,  gjort fantastiska återseenden, sett soluppgången vid tiananmen, lyssnat på livemusik. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Men framför allt, under de här senaste dagarna, så har vi gjort en noggrann granskning av hur Kinas sjukhus fungerar. Alltså, jag tror att jag kan ha spenderat mer tid på sjukhus här i Beijing än vad jag någonsin gjort hemma i Sverige. Ta i trä amen. Ja, det har verkligen varit ett par intressanta dagar.
 
Det hela började måndag morgon. Vi var på väg hem på Bettan och Boris. Jag cyklade först och Sofia strax efteråt. Plötsligt ser jag någonstans hur Boris vinglar till och faller till marken. Det är hennes klänning som har fastnat i hjulet. Hon flyger av och får antagligen cykelstyret i käken. Chocken och smärtan har gjort att hon inte exakt minns vad det var som faktiskt hände. Därefter började ett helt nytt kaos med nya beslut och situationer som jag aldrig har varit i kontakt med innan. Ambulans, akutmottagningar, sprutor, undersökningar, nya undersökningar, operationer. Faktumet att ingen, och nu menar jag inte en endaste liten kinesdoktor, kan prata engelska hjälper inte särskilt mycket. Efter tre dagar fram och tillbaka till olika sjukhus kom domen. Fraktur i käken. Fan. Dubbelfan. Vad gör man? Löser man det här i Kina? Är det säkert? Jag har ingen aning. Jag har googlat och det är bara stora hockeyspelare och hästar som får fraktion i käken. Inte 19-åriga mörkblonda tjejer på cyklar. Vi tog kontakt med både ambassaden och SOS international för att be om deras hjälp. Tidigt i morse så åkte hon hem till Sverige på obestämd tid. Hon kommer tillbaka till Beijing efter ytterligare undersökningar och eventuellt en operation, men vi vet inte riktigt när det kommer att ske än. Det här är helt sjukt. Jag kan fortfarande inte förstå att det här händer. Tur att jag har bästa vänner på besök i några dagar till, annars hade jag nog känt mig ensamast i hela Kina. 
 

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2013-05-11 09:18:55

Lovar att ta hand om henne och skämma bort henne på allra bästa sätt - precis som du gjort - tills hon är tillbaks i Beijing med dig! <3!

Postat av: Jonatan

Publicerad 2013-05-12 08:10:55

Kom ner till Shanghai över en helg eller mer om du skulle känna dig för ensam :)

Svar: Tack! Vad du är snäll!
The crazy chinese fanclub

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

The crazy chinese fanclub

Två ovanligt muskulösa lyxförpackningsbrudar som försöker hitta lyckan i öst.

dagar kvar till avfärd

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela